ÀREES

MENU

GRUP PSICOEDUCATIU DIABETIS INFANTIL

 

Introducció al Grup Psicoeducatiu per a Pacients i Famílies Infantojuvenils amb Diabetis Tipus 1

El debut de la diabetis tipus 1 suposa un impacte significatiu en la vida del xiquet o adolescent i de la seua família. Com a condició crònica, requerix un procés d'adaptació que ha d'abordar-se des del principi amb naturalitat, informació i suport emocional.

Sota la iniciativa de Regis Villegas, psicòleg clínic de l'Hospital General Universitari de Castelló (HGUCS) i membre del Comité de Diabetis Infantojuvenil, s'ha creat un grup psicoeducatiu dirigit a pacients, familiars i professionals. Este programa naix per a acompanyar a les famílies des del moment del diagnòstic, facilitant ferramentes que promoguen el maneig adequat de la diabetis i el benestar emocional.

 

Objectius del Programa

  • Fer costat a xiquets i adolescents en el desenrotllament progressiu de la seua autonomia en l'autocura.
  • Guiar a les famílies en el maneig pràctic i emocional de la diabetis tipus 1.
  • Fomentar una actitud positiva i realista des de l'inici, reduint l'ansietat associada al diagnòstic.


La Importància de l'Autonomia

El maneig de la diabetis tipus 1 requerix un equilibri entre supervisió i autonomia, adaptat a cada etapa evolutiva. Per a facilitar este procés, presentem la Fitxa Orientativa: Desenrotllament de l'Autonomia en l'Autocontrol Glucèmic, una ferramenta basada en evidència clínica i experiència en diabetis pediàtrica.

 

Què inclou esta fitxa?

  • Desglossament per edats (des dels 2 anys fins a l'adolescència), amb fites clau en:
  • Mesurament de glucèmia.
  • Administració d'insulina.
  • Presa de decisions relacionades amb la seua cura.
  • Nivells d'autonomia esperables:
  • Dependència total.
  • Supervisió parcial.
  • Autonomia progressiva.
     
  • Recomanacions pràctiques per a adaptar l'acompanyament a la maduresa del xiquet i el seu entorn (familiar, escolar).

Esta ferramenta ajudarà les famílies a comprendre què poden esperar en cada fase, promovent un suport realista, que empodera al xiquet i lliure de sobreprotecció.

És important destacar que cada xiquet/a té el seu propi ritme de desenrotllament. L'objectiu no és només aconseguir una gestió tècnica de la diabetis, sinó també garantir el seu benestar emocional i una transició segura cap a la independència.